A nagy H1N1 mustra

A következőkben megpróbálom összefoglalni ezt az egész H1N1 mizériát. Remélem hasznosnak találtatik mindenkinek.

Áprilisban robbanásszerűen jött a hír, hogy a SARS után, most sertésekben izoláltak egy új influenza törzset, mely képes az embereket is megbetegíteni. A pánik mondhatni garantált volt. A következőkbe tehát végig vesszük az elejétől, mi kor mi történt, valamint, hogy jelenleg hol tartunk.

Általánosságban a vírusokról

A vírusok felépítésük és életjelenségeik miatt nem igazán tekinthetők az élővilág rendszerének tagjainak. Nem sejtes szerveződésűek, az élő és élettelen anyagra jellemző tulajdonságokkal egyaránt rendelkeznek. Két megjelenési formájuk ismert, egyik a gazdaszervezetbe jutott, szaporodni képes forma a vegetatív vírus, a másik gazdasejten kívüli inaktív állapotú virion. Önmagukban nem mutatnak semmiféle életjelenséget, nem szaporodnak, táplálkoznak, mozognak. Gazdasejtbe jutva azonban hamar nagy mennyiségben képesek reprodukálni magukat. Nagyságrendileg 1 és 300 nm közöttiek (fénymikroszkóppal nem, csak elektronmikroszkóppal láthatóak). Az eddigiek után nem meglepő, felépítésük rendkívül egyszerű, mindössze örökítőanyagból (DNS vagy RNS) és az azt körülvevő fehérjeburokból állnak. Az egyik megkülönböztetésükre alkalmas módszer az örökítőanyag vizsgálat, mivel minden vírus egy fajta örökítőanyagot tartalmazhat, így beszélhetünk RNS illetve DNS vírusokról. Mindezek után nem tekinthetők igazi élőlényeknek, mai besorolás szerint fertőzőképes genetikai információknak tekintendők, melyek az evolúció során valamilyen hatásra sejtekből kiszakadtak és önállóságra tettek szert.

Kromoszóma, DNS

A virionok, mint említettem nem képesek önmagukban a fertőzésre. Be kell jutniuk egy sejtbe, ahol egy sor folyamat vezet végül a reprodukcióhoz.

A fertőzés folyamata (a következő folyamat retrovírusok esetén játszódik le, influenza vírus esetén kissé eltér mindez)

A vírus a sejtbe egy RNS-ből vagy DNS-ből és az azt védő és „kiszolgáló” proteinekből álló komplexet juttat (ez a kapszid), melyben az örökítőanyag tartalmazza a vírus genomját. Erről egy reverz transzkriptáz nevű, az RNS-kód alapján a citoszolban szintetizálódó enzimféleség képes DNS-másolatot készíteni (ez a reverz transzkripció), és az képes a sejt genomjába beépülni. Ebben az integrált formájában provírusnak (elővírusnak) nevezzük. A genomba való beépülést, amely ismereteink szerint az élővilágban példátlan, valószínűleg enzimek segítik – a folyamat részleteiben teljesen ismeretlen. Az elővírus-időszak egyfajta lappangási idő, mely alatt a vírusfertőzés tüneteket nem okoz. Ez akár tíz-húsz év is lehet; sok emberi retrovírus pedig annyira beépült már az emberi genomba, hogy vannak szerzők, akik szimbiontának tekintik. Ilyen esetben csak különleges körülmények közt okoz fertőzést. Egyesek szerint az emberi és eukarióta génállomány óriási hányadát (akár 50-90%-át) kitevő és igazából teljesen értelmetlennek tűnő, nagy részben semmire sem használt repetitív DNS-szakaszok is retrovírus-maradványok.

Egy kis magyarázat. Ha a vírus örökítőanyaga bejut a sejtünkbe a sejtmagban található DNS-ünket támadja meg. Minden egyes sejt a teljes genomunkat tartalmazza (kivéve a vörösvérsejteket, amik inkább tekinthetők testecskéknek), kódolva minden ránk jellemzőt. Minden egészséges emberi sejt, kivéve az ivarsejteket 46 kromoszómát tartalmaznak (2n-esek) melyek mindegyike egy kb 48-240 millió bázispárnyi hosszúságú lineáris kettős spirál. Köztük vannak a gének. A gén egy fehérjét meghatározó DNS-szakasz, de megfogalmazhatjuk, mint hasznosuló RNS-t meghatározó DNS-szakasz (hiszen a centrális dogma szerint: DNS -> mRNS -> aminosav sorrend (fehérje) -> tulajdonság). Ehhez tartozik még hozzá végül, hogy a DNS-nek és RNS-nek vannak olyan szakaszaik, melyek részt vesznek a fehérje meghatározásában (exon) és melyek nem (intron). Az intronok lehetnek a korábban említett "semmire sem használt repetitív DNS-szakaszok" avagy retrovírus-maradványok. Nagyon leegyszerűsítve  a vírusok kihasználják sejtjeinket és azokkal reprodukáltatják magukat. Így szervezetünk állítja elő a saját szervezetünket megbetegítő vírusokat. Jól ki van ez találva.

Az influenza vírus

H1N1

A H1N1 az A típusú influenzavírus egyik altípusa, az emberi influenza leggyakoribb okozója. Nevében a „H” a hemagglutinin proteinre, az „N” a neuraminidáz proteinre utal. Számos különböző törzzsé mutálódott, köztük a gyilkos, de „szabadon” nem élő spanyolnátha vírusa, enyhe emberi influenzák vírusai, járványos sertésinfluenza törzsek és a madarakban talált különböző törzsek.Az Influenzavírus A az Orthomyxoviridae vírus család egyik nemzetsége. Egyetlen faj tartozik hozzá, az influenza A vírus, amely madarakban és bizonyos emlősökben okoz influenzát. A virus tehát az orthomyxovirusok családjába tartozik, nemzetközi rövidítése SIV (swine influenza virus).

http://i.timeinc.net/TFK/media/news/2009b/090827_swineFlu_diagram.gif

 


Június 11-én az Egészségügyi Világszervezet (WHO) világjárvánnyá nyilvánította az új influenzát.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) riasztási skálája

  1. fokozat: Az emberi esetek kis kockázatát jelenti, az állatokat megfertőző vírus emberre nem terjed át.
  2. fokozat: A vad- vagy háziállatok között terjedő vírus néhány esetben emberre is átterjed.
  3. fokozat: A vírus korlátozott gócokban aktívan fertőz, de nincs tömeges emberről emberre terjedő fertőzés.
  4. fokozat: Az állati eredetű vírus bizonyítottan képes járványt előidézni egy emberi közösségben. Ebben a fokozatban még nem tartják elkerülhetetlennek a világjárványt.
  5. fokozat: A betegség ugyannak a térségnek több mint két országában önálló gócokban alakul ki. Küszöbön áll egy világjárvány és igen kevés idő van a felkészülésre.
  6. fokozat: Hivatalosan megállapítják a világjárvány kialakulását. Ehhez arra van szükség, hogy a vírus a világ két különböző régiójában önálló gócokban fertőzzön.


Újabb remek animáció az influenza vírus működéséről. (2009. december 14.)

 

Hasznos linkek:

A nagy H1N1 mustra II

Kérlek szavazz a témával kapcsolatban itt!

Bookmark and Share

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz
Oppenheim 32 hozzászólás

A bejegyzés trackback címe:

http://biokemia.blog.hu/api/trackback/id/tr391373576

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Oltás miért van? 2009.11.12. 22:02:08

Vírusok mindig is voltak. A vírus támogatja az evolúciót, támogatja az alkalmazkodást, fejben és testben is kondícionál. Amíg nem tudta az ember, hogy mi az a vírus, addig nagyjából az erősebb élt túl, aki kibírta a betegséget. Ma már tudjuk, hogy léte...

Trackback: A nagy H1N1 mustra II. 2009.11.09. 00:18:20

Szeptemberben írtam egy amolyan összefoglaló posztot a H1N1-ről. Leginkább arról, hogy mi is ez pontosan, hogyan történik a fertőzés, hol tart a világban és még egy sor egyéb információ az A(H1N1)-ről. Azóta sok minden történt a vírus háza táján. Nem t...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Ninfus Corporation · http://fesztivaljunkie.blog.hu/ 2009.09.10. 22:20:41

"reverz transzkriptáz nevű, az RNS-kód alapján a citoszolban szintetizálódó enzimféleség" - A reverz transzkriptáz nem a virionban van, és onnan kerül a sejtbe (HIV-nél legalább is így tudom)?

Az influenzák nem retrovírusok ha jól gondolom....

eax_ 2009.09.10. 23:12:26

Szokatlanul ertelmes blog es jol osszerakott post, eles kontrasztban a blog.hu atlagszinvonalaval.
Grat. hozza!

Chapell 2009.09.11. 01:22:16

Viszont illene olvasni a híreket a poszt előtt is, ugyanis kiderült, hogy az ELTE-s megbetegedések közt van H1N1.

coucou 2009.09.11. 08:22:32

"melyek részt vesznek a fehérje meghatározásában (intron) és melyewk nem (exon)"

bocs, hogy kötözködök, de pont fordítva: az exon a kódoló rész

Mourinho már nem a király 2009.09.11. 08:52:33

Én már csak azt szeretném tudni milyen állatból jön a következő vírus?
Volt kergemarhakór.
Csirke influenza.
Disznó influenza.
Mi a következő? Kutya? Macska? Birka?

noirA 2009.09.11. 08:53:33

Egész jól összerakott poszt.
De én is kötözködni egy kicsit.
A fertőzés folyamatánál ott a hiba, hogy úgy állítod be, mintha minden vírus beépülne az emberi genomba, de ez nem igaz. A retrovírusok igen, így pl. a HIV. Ha egy vírus beépül a genomba, akkor életreszóló vírusfertőzés történik.

noirA 2009.09.11. 08:57:45

@Ninfus Corporation: A retrovírusoknál valóban a virion tartalmaz a RT enzimet.
Az influenza vírus (- egyszálú RNS vírus) esetében a virion egy RNS-dependes RNS-polimeráz enzimet tartalmaz struktúrkomponesként, amely a genomi RNS-t átírja mRNS-sé. Tehát az influenza vírus nem rendelkezik semmilyen formában RT-zal.

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2009.09.11. 09:24:27

@coucou: igazad van elírtam, köszi az észrevételt! javítva

neofin 2009.09.13. 21:03:56

Azért vannak elgondolkodtató dolgok ...

"Although these nations have much fewer cases than Western nations, far more people are dying. Brazil’s fatality rate is a shocking 10%, against a world-wide average of around 0.3-0.5%."

www.informationisbeautiful.net/2009/swine-flu-latest-visualized/

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2009.09.14. 08:06:43

@neofin: Nos igen ebből is látszik, hogy egészséges, erős immunrendszerrel rendelkezőket azért nem "viseli" meg annyira.

Én egy olyan statisztikára lennék, kíváncsi, hogy tavaly mennyi ember halt bele a szokásos influenza járványba itthon. Na és persze, mi volt a halál oka konkrétan, mert azért ez is csalóka tud lenni.

vizsla_barat 2009.09.30. 03:06:47

az h1n1 kamuinfluenza. mediahekk. egy ujabb kiserlet,hogy bologato kutyat varazsoljanak a meg megmaradt ertelmesebbjebol. en nem bannam-a felfuggesztett biologiai evolucio ujrainditasanak erdekeben-ha az emberiseg 1/3-at elvinne valami betegseg. mivel a tulnepesedesunk aggaszto szintre lepett es az elelmiszer-import/export azt a hamis latszatot kelti,hogy boveben vagyunk a kajanak.

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2009.09.30. 18:42:35

@vizsla_barat: veled meg a családoddal együtt? Vagy, hogy gondoltad?

Amúgy a médiahekk dologgal, de legalábbis azzal, hogy mesterséges manipulációról van szó egyetértek.

Muszaj Regisz Tralni 2009.11.04. 22:51:20

@vizsla_barat:
Ha bekövetkezne ilyen, én sem bánnám, ha benne lennél.

Muszaj Regisz Tralni 2009.11.04. 22:52:58

@Anthony - awkward silence: A kergemarhakórt nem vírus, hanem prion okozza.

Sógun 2009.11.07. 13:05:03

Üdv mindenkinek!
Lenne egy kérdésem. Beoltattam magam a H1N1 elleni védőoltással. Illetve meg is kaptam, meg nem is! A doktornő a tűt a vállamba szúrta, és amikor a védőltást be akarta fecskendezni, akkor a fecskendő és a tű szétváltak és a szérum a vállamon lefolyt. Nagyon kevés mennyiség juthatott a szervezetembe. Szinte a háromnegyede kispriccelt és lefolyt. Ez egyértelműen a doktornő hibája, de mit lehet ilyenkor csinálni? Új szérumhoz már nem juthatok, de a védettség sem jön létre mert nem kaptam meg a teljes mennyiségű szérumot. De alá kellett írnom hogy megkaptam az oltást. Ha mégis megkapnám a vírust, akkor nem értenék hogy hogyan lehetett amikor beoltottak. Hát így! Mit lehet ilyenkor tenni? Kérem aki illetékes ebben az válaszoljon nekem! Előre is köszönöm!

Sógun 2009.11.07. 13:16:41

Üdv! Én beoltattam magam térítéses H1N1 védőoltással. Meg is kaptam meg nem is! Azt szeretném kérdezni, hogy mit lehet olyankor tenni ha doktornő hibájából nem kapom meg a védőoltást? A tűt a vállamba szúrta, és már kezdte befecskendezni a szert, amikor a fecskendő és a tű szétvált és a szer a vállamon lefolyt, tehát nem került a szervezetembe. Több oltásra már nem vagyok jogosult, és még alá is íratták velem hogy megkaptam az oltást.
Mi van akkor ha elkapom a H1N1 influenzát? A papíron is szerepel hogy beadták a szert! Az illetékes doktornő egyébként ellenzi az oltást!!! Vagy direkt volt!? Mit lehet ilyenkor tenni?

vizsla_barat 2009.11.08. 15:59:10

@Oppenheim: a faj fennmaradasa fontosabb, mint az egyene.

kócoska27 2009.11.10. 18:37:28

Én nem tudom eldönteni,beoltassam-e magam,vagy sem.érdekelne igazán,ha ekkora a baj,miért nem teszik kötelezővé az oltást,és miért nem ingyenes a vakcina?

tom05 2009.11.11. 08:43:48

Sokan vagyunk.ennyi

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2009.11.11. 18:13:58

@kócoska27: azért nem ingyenes mert pénzbe került előállítani kikísérletezni, legyártani stb, stb...

Az egészségügy is azért tart ott ahol tat, mert mindenhol ellenőrizetlenül folyik el a pénz. A világ sajnos ilyen, hogy általában minden pénzbe kerül. Akinek fontos az oltás, vagy effektíve az egészsége, az ne sajnáljon kiadni érte 3 doboz cigi- és egy sör árát. [szerintem]

brand_boy 2009.11.23. 16:21:47

@Oppenheim:
Kétszer annyiba kerül, mint a sima influ oltás. Ezt mivel magyarázod meg ?
Kétszer olyan nehéz volt beidomítani talán a kis h1n1 vírusokat, mint a normálokat ?
Milyen technológiai bravúrt kellett végrehajtani ami ilyen drágává tette ?

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2009.11.25. 17:40:58

@brand_boy: leginkább semmivel, de sem az oltóanyag előállításáról sem egyéb hátteréről nem rendelkezem kellő infóval. Ezzel együtt sztem is ÉRDEKES az egész és akkor még finoman fogalmaztam. Nagyon nem akarok egyik vélemény mellé sem állni... legalábbis itt nem.

Breeth 2009.12.03. 13:25:56

A tényleges világjárvány véleményem szerinti, normális kezeléséhez ingyenesnek kéne lennie a védőoltásnak! Minden embernek joga van élni, még annak is akinek nincs pénze megvenni (merthogy sokan vannak igy)! Rengeteg ember azért nem adatta be magának mert nincsen erre pénze, nincs 2-3000 forintja mert akkor talán nem tud magának vagy a gyerekéne enni adni. Az a probléma hogy se a kormányt se a who-t nem érdekli ki éli tul a lényeg az hogy az emberekről a lehető legtöbb pénzt lehuzzák bármi áron. Gyakorlatilag most arról van szó hogy vagy fizetsz vagy meghalsz. Sok ember fog meghalni ebbe mert nem ingyenes az oltás, van aki amugy sem adatná be de szerintem hatványosan több ember kapná meg, adatná be magának ha ingyenes lenne egyformán.

FFSB (farfekvéses sünBalázs) 2009.12.09. 13:01:36

Ti hallottátok hogy már itthon is lehet kapni gyorstesztet?
Én olvastam egy oldalon, hogy már meg is lehet rendelni!!!!
itt: www.csaladinet.hu/hirek/eletmod/egeszseg_orvos-valaszol/13643/

Üdv:
Totya

honey5 2009.12.09. 13:21:49

Szerintetek miért van az, hogy a H1N1 vírussal talán kicsivel többet is foglalkoznak, mint kellene, viszont pl. a Lyme-kórral, vagy a HPV-vel nem?

Mindkettővel vannak problémák, bár igaz az egyikkel csak a nőknek leginkább! Az életünk múlhat rajta, mindössze 90.000 Ft oltási díjért. Ez nem fontos??????

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2009.12.09. 16:10:24

@honey5: most már elég sok helyen oltanak HPV ellen ingyen. A H1N1-ről meg annyit, most ennek van hírértéke, a vakcina meg jó biznisz...

vélemény70 2009.12.12. 10:46:19

@Oppenheim:
Csak néhány szóban: bizonyára minden család nagyon élvezné, ha "csupán hírértéke" lenne a H1N-nek, de sajnos akik már átélték a tragédiát a vírus következtében az utóbbi napokban, nem itt írogatnak...
HPV-vel összehasonlítani minősíthetlen butaság, hiszen a HPV fertőzés ellen is megtanítják védekezni az aktuális célcsoportot. Egy a gáz: H1N1 ügyben mindenki célcsoport, így nagyobb a hülyék aránya.
Megnéztem ennek az idióta faroknak a videóját, aki elmagyarázza,miért vétek oltani a csecsemőket védőoltásokkal. Kár, hogy őt beoltották Diftéria, Szamárköhögés stb. ellen, mert így most él és szórja az "igét". Imádom ezeket az istent játszó agyrémeket.

vélemény70 2009.12.12. 10:51:24

@honey5:
Lyme-kór: védhető a csecsemő, a kismama,a magzat (gyengébbek kedvéért: nem kapod el a metrón, mert viszonylag ritka a zöldnövényzet, ahol a fertőzött kullanccsal sem lesz randid)
HPV: megelőzhető
H1N1: ha inkubátorba fekszel 2 évre és sokat imádkozol, talán nem talál rád.
Dióhéjban az eltérésekről.

vélemény70 2009.12.12. 11:03:34

@Oppenheim:
a vakcína jó biznisz... a karácsony is jó biznisz. Mégis, karácsonyra akár személyi hitelekkel is mindenáron meg akar felelni az idióta magyar, mert azt mutogathatja, mennyire futja neki, de az oltóanyagra 3000 ft sok. Aha...
Ebben az országban nagyon sok hülye él. Passz. Mindenki patkoljon el saját butasága miatt, csak utólag ne keresse senki a hozzátartozója ökörsége miatt másban a hibát.
Legyen mindenki annyira tökös legény, ha meghal az anyja, apja, gyereke az oltatlanság következtében, húzza meg magát, kussoljon és ne mutogasson azokra az orvosokra, akik napokon át küzdenek a hozzátartozója életéért akát milliós költségeket nem kímélve.
Amikor meghallottam, hogy az oltóanyaggal chipet fecskendeznek az emberi génllományba, kiverte a biztosítékot a baromság nagysága. Azóta valahogy a "magyar nép megint szép lett" számomra.

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2009.12.12. 15:37:45

@vélemény70: nézd, egyfelől Magyarországon az EU-n belül - ha jól emlékszem Svédország után - a legmagasabb az oltottak/nem oltottak aránya. Ha nekem lenne gyerekem valószínűleg én is beoltatnám magam, de nem miattam, annak ellenére, hogy úgy gondolom abszolút nem 100% a védettség az oltás után. Mint, ahogy más fajta oltások után sem. Másfelől sztem azért tartunk itt, mert a média folyamatosan adja, hogy hol ki, milyen szövődményekkel fekszik az intenzíven.

Elárulom, bár nyilván tisztában vagy ezzel, hogy ez mindig is így volt és (mivel dolgoztam intenzíven) tudom, hogy eddig is feküdtek sokan más betegséggel, más fertőzéssel intenzíven akik meghaltak/meghalnak/megfognak halni. Sajnos ez van és nem feltétlenül jó, ha úgy mond riogatnak ezzel mindenkit. De ez is érthető, hiszen a cél szentesíti az eszközt.

...de az oltóanyagra 3000 ft sok. Aha... - erre csak a vizit díjat és társait tudom felhozni, ott 300 forintról volt szó ami ma egy fél doboz cigi vagy egy üveg sör ára, de SOK volt. Ez egy ilyen ország. Bár az is igaz, hogy sok cég, vállalat és egyéb munkahely igyekszik ingyenes oltást biztosítani az alkalmazottainak, illetve aki akar úgy is megveszi, de remélem azok is hozzá tudnak jutni akiknek ez a 2-3000 forint rengeteget jelent.

Sajnos vannak egyéni tragédiák, de nem csak a H1N1 miatt. Jelenleg viszont úgy gondolom a szervezetem maga is képes lenne legyőzni a fertőzést és remélem így is lenne. Szóval nem fogok oltatni.

GNGY 2010.02.06. 23:55:40

H1N1 világjárvány – kommunikációs utórezgések
Jogos figyelmeztetés vagy pánikkeltés volt?
Nem csitulnak a múlt év végén kipattant, és az Európa Tanács előtt január végén napirendre került H1N1 kommunikációs botrányának hullámai. Annak ellenére, hogy a kontinens felelős politikusai előtt a WHO vezető képviselői mindent megtettek, hogy magyarázzák a bizonyítványt. Nevezetesen, hogy nem elhamarkodottan kiáltottak világvészt az új járványról, és hogy a gazdasági lobbi érdekeltségeknek nincs befolyásuk a munkájukra.
De ha nincs erősen félrevert harang, nagy vészt jelezve, talán nem veszik komolyan a kormányok a vészt, és nem költenek annyit, ami most végül is kifolyt az államkasszákból. Az arányokról van itt szó, no meg persze a sokat emlegetett felelősségről. Miközben a WHO a kormányoktól kapott anyagi támogatás mellett annak többszörösét gyűjtötte be különböző nem kormányzati adományozóktól, a körömszakadtáig védekezik. Dr. Keiji Fukuda, aki a világkampány vezetője és felelőse a nemzetközi szervezetben, minden vádat tagad. Mindamellett, hogy egyre több kormány képviselői és nemzeti szervezetek fogalmaznak meg kétkedő kérdéseket a H1N1 kampányával kapcsolatban. Egészségügyi területen soha nem tapasztalt visszhang kezd felerősödni szerte a világon, ahogy a járvány elcsendesedésének jelei erősödnek mindenfelé. Meglehet, a H1N1 kommunikációs utórezgései nagyobb és erősebb következményeket okozhatnak majd, mint maga a járvány.
További részletek: www.napidoktor.hu