Leonyid Rogozov - a hős sebész

1961 április 29.-én a 6. szovjet antarktiszi expedíció egyelten orvosa, az akkor 27 éves Leonid Rogozov erős alhasi fájdalmat érzett a jobb oldalán és kezdett belázasodni. A következő napok csak elkeseredést hoztak, mivel egyetlen gép sem tudott felszállni és lévén ő volt az egyetlen orvos a “Novolazarevszkaja” állomáson, Április 30.-án éjjel appendectomiát, azaz vakbélműtétet kellett végrehajtania saját magán, helyi érzéstelenítés kíséretében és mindössze egy mérnök, valamint az állomás meteorológusának segítségével.

operation1

Leonyid Rogozov 1959-ben diplomázott, majd rögtön élt a lehetőséggel és klinikai sebész rezidensként kezdett dolgozni, azonban tanulmányait megszakította a 6. szovjet antarktiszi expedíción, 1960.-ban való részvétele, mint az expedíció egyetlen orvosa.

Az "utazás" alatt oylan dolog történt, amivel egycsapásra világhírűvé vált...

1961 április 29.-én a tél javában zajlott, amikor is Leonyid aggasztó tüneteket észlelt magán: gyengeség, hányinger, láz és fájdalom a jobb csípő régióban. A következő napon a hőmérséklete még inkább felszökött, majd ezután diagnosztizálta magán az akut vakbélgyulladást.

d180d0bed0b3d0bed0b7d0bed0b2-d0bed0bfd0b5d180d0b8d180d183d0b5d182-d181d0b5d0b1d18f-41A legközelebbi állomásokon egyetlen repülő sem tartózkodott, valamint a kedvezőtlen időjárási körülmények sem tették lehetővé a repülést, a fiatal sebész gyakornoknak nem maradt más lehetősége, mint megműtenie önmagát.

Április 30.-án éjjel kezdett neki a műtétnek két segítőjével, akik a sebészi eszközöket adogatták, valamint tartották az egyetlen apró tükröt. Érzéstelenítőként Novocain oldatot használt, majd ezután egy 12 cm-es vágást ejtett magán. A tükör segítségével vagy éppen az érzései hagyatkozva eltávolította a gyulladt féregnyúlványt, majd antibiotikummal fecskendezte be a műtét, illetve a vakbél területét. 30-40 perce tartott a műtét, amik enyhe szédülést és rosszullétet kezdett érezni Leonyid, ekkor kis időre szünetet kellett tartania, de szerencsére a műtét 1 óra 45 perc alatt befejeződött. A műtét utáni 5 nap alatt a hőmérséklete normalizálódott, majd továbbikét nap után a varratokat is kiszedte.

Kegyetlen "orvosok" után tehát itt egy remek példa.

rogozov1

via:English Russia

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz
Oppenheim 64 hozzászólás

A bejegyzés trackback címe:

https://biokemia.blog.hu/api/trackback/id/tr471615712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KenSentMe 2009.12.22. 15:23:18

Hát, minden tiszteletem.. amikor múltkor voltam a fogorvosomnál, ő is azzal kezdte, hogy ez most kéjutazás, képzeljem el, milyen rossz, amikor neki fáj a foga, mert akkor magának kell csinálnia, és az sokkal sz*rabb:) .. onnantól kezdve nem kalimpáltam annyira.

Igen, annak azért lehet egy hangulata, amikor az ember a saját beleit tartja a kezében.

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2009.12.22. 15:42:10

@VRbagoly: igen hangulata biztos van :)

szerintem ez nagy bátorságra és önbizalomra vall. Személy szerint láttam már ezt-azt, bár "beavatkozás szinten" még csak vért vettem és injekciót adtam meg egyéb kisebb dolgok, azzal sincs bajom ha engem szurkálnak de hogy magamat szúrjam meg, pláne felvágjam... na azt neem :)

"the dragon" · http://kigondoltam.blog.hu/2013/08/26/elrendezett_hazassag 2009.12.22. 15:43:27

És hol itt a hőstett? Nem máson, vagy egy ügyön segített, hanem csak saját magán, méghozzá puszta önzésből! Ez nem hősiesség, hanem színtiszta egoizmus...

PathosVerdesIII · http://www.rongo.hu 2009.12.22. 15:43:29

Akkor a Rambo innen vette az ötletet, hogy késsel kiszedje magából a golyót és aztán viszkivel fertőtleníccse.

PeZe 2009.12.22. 15:46:21

@"the dragon": Egoizmus?? Talán morálisan helyesebb lépés lett volna mondjuk meghalnia?

labove 2009.12.22. 15:50:01

@"the dragon": Buta! Buta! Buta!
( Szedő! Ismételje a lap aljáig! )

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.12.22. 15:51:31

nem igazán volt más választása.. nagyszerű, érdekes, elismerésre méltó.. .de nem hőstett..
ahogy a folyóra kényszerleszálló pilóta sem hős, csak egy ember, aki a munkáját végzi.. jól.,

más kérdés, hogy nagy dolognak számít, ha valaki kivételesen valamit jól csinál.. ebben a teljesen elzüllött, dilettáns, nepotista társadalomban, ahol véletlenül sem szakértelem alapján teszik az embereket pozíciókba..

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.12.22. 15:55:04

hős az, aki akár otthon is maradhatna a tévé előtt, de inkább veszi a fáradtságot és megmenti a világot :) és persze a legnagyobb hős az, aki önmaga gyengeségein, lustaságán, gyávaságán, tehetetlenségén, tudatlanságán képes túllépni, ezeket legyőzni.. nem? na de az úgy nem ér, ha az embernek nincs más választása és kvázi kényszerből csinálja..

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2009.12.22. 15:58:57

@"the dragon": halt volna meg inkább, az érdekesebb meg hősiesebb lett volna, gondolom :D /arctenyér

P. · http://faszkivan.blog.hu/ 2009.12.22. 16:03:59

durva. biztos a vodka is segített.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2009.12.22. 16:13:43

@"the dragon": amikor az ember félti a tyúksz.ros kis életkéjét, képes olyan dolgokat is megtenni, amire normál helyzetben nem is gondolna.

bibi bibi 2009.12.22. 16:16:27

A sárkánynak igaza van! Nem hőstett. Ösztön. Élni kell. Bármi áron. A pilóta lett volna hős, ha elviszi a bázisról lehetetlen körülmények között. De azért tökös gyerek!

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2009.12.22. 16:16:51

Bazmeg, mennyi a hülye ember, aki tévesen értelmezi a fogalmakat, szörnyű, hogy ezekkel a sötét fejekkel vagyunk körülvéve mindenhol, a buszon, az utcán és itt az interneten is. De nektek milyen igazatok van, srácok. Toldi Miklós sem volt hős például, amikor megfojtotta az egyik farkast, a tetemével pedig agyonverte a másikat, hiszen kvázi kényszerből csinálta, és nem máson vagy egy ügyön segített, hanem csak saját magán, méghozzá puszta önzésből. Old Shatterhand is csak az egoizmus bajnoka, amikor egy szál késsel szúrja le a grizzlymedvét, hiszen megmondja világosan Sam Hawkinsnak az indokait: "nem volt más választásom".

"the dragon" · http://kigondoltam.blog.hu/2013/08/26/elrendezett_hazassag 2009.12.22. 16:16:57

@immortalis:

Épp erről beszélek, ez nem hősiesség, hanem mezei létfenntartási ösztön...

Nebameg 2009.12.22. 16:19:11

@"the dragon": Egoizmus? Asszem ez a fogalom még nem tiszta előtted.....
@Bukowszky: A folyóra jól kényszerleszálló pilóta történetesen hős, mivel olyasmit csinált, méghozzá jól és higgadtan, amire nem kapott kiképzést. Persze választása sem volt más, mint hősnek lenni, de attól még az. Az orvosssal kapcsolatban senki nem említette, h hős lenne. Mindenesetre kemyény gyerek, akinek helyén volt a szive, ezt talán nem vitatod.....

Thrasher 2009.12.22. 16:23:40

az a lúzer Jack Shephard még erre se volt képes...

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.12.22. 16:25:07

@"the dragon": te hülye, ha meghal vakbélgyulladásban, akkor orvos nélkül marad az egész expedíció és bármi van, ott pusztulnak mind. De a posztban benne is volt, hogy ő volt az egyedüli orvos, csak gondolom ezt továbbgondolni már luxus volt számodra.

abapsuli 2009.12.22. 16:27:51

@"the dragon": Szánalmas nulla vagy, komám. Ha tetszik, ha nem.

KenSentMe 2009.12.22. 16:34:48

Hogy itt milyen hozzászólások vannak:) .. bakker, hőstett.. bokszvilágbajnoknak lenni is tiszta egoizmus, az emberek mégis elismerik, egyszerűen azért, mert nem volna képes mindenki rá.

Ez is ugyanaz.

bibi bibi 2009.12.22. 16:34:58

@Rékuc: És ha elszállították volna egy repülővel, akkor nem maradt volna orvos nélkül a csapat?

kiraaaaa 2009.12.22. 16:40:38

ja, persze, fotósop

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2009.12.22. 16:41:48

1. "A hős olyan valaki, aki egy átlagos személynél lényegesen kiválóbb jellem vagy rendkívüliek a tulajdonságai, és ezek az adottságok képessé teszik arra, hogy azokat a különleges tetteket véghez tudja vinni (hősies cselekedetek), amelyekről híressé válik." - ha már a hősiesség, mint olyan szóba került. Véleményem szerint hős, mivel olyat vitt véghez, amit - még ha valaki félti is az életét és ki az aki ne féltené? - nem merne megtenni mindenki, de legalábbis nem volna képes rá. Akár el is ájulhatott volna közben és akkor meghal. Az önoperálást pedig sehol sem tanítják. Nem utolsó sorban pedig ismertté vált, még ha csak bizonyos szubkultúrák körében is.

2. Lévén Ő volt az egyetlen orvos az állomáson, megkockáztatom az egész környéken, így ha meghal egy perforálódott vakbélgyulladásban azzal a többiek életét is veszélyezteti, de legalábbis le kellett volna fújni az egész kutatást.

Nagyszerű teljesítmény és nem pedig "puszta önzés" vagy éppen "színtiszta egoizmus"...

Lobster1978 2009.12.22. 16:44:45

@Bukowszky: "hős az, aki akár otthon is maradhatna a tévé előtt, de inkább veszi a fáradtságot és megmenti a világot :) és persze a legnagyobb hős az, aki önmaga gyengeségein, lustaságán, gyávaságán, tehetetlenségén, tudatlanságán képes túllépni, ezeket legyőzni.. nem?"
Tehát ha az aki vállalja annak kockázatát, hogy esetleg meghaland az északi sarkon, mert ő az egyetlen orvos, az hős?
Az hős aki életveszélyes vidékekre megy, hogy a hozzád hasonló monitor mögött gúvadó emberekből is álló emberiség tudásanyagát gyarapítsa?

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2009.12.22. 17:02:11

@Lobster1978:

"hozzád hasonló monitor mögött gúvadó emberek"

Ezzel kiemelted a dolog lényegét, Lobster. Nehogy már a monitor mögött a sarka kata legújabb képeire recskázó népség, olyan emberek, akik az utcára se mennek ki, ha esik az eső, fikázzák le azt, aki elment a déli-sarkra tudományos munkát végezni a mínusz 50 fokba, és a saját hasát is fölvágta, amikor kellett, miközben a legtöbben még a fogorvoshoz sem mernek elmenni.

szürke_tag 2009.12.22. 17:10:20

Igen ez valóban egyedi eset, de nemvolt más választása, vagy műt vagy meghal. De gondolom nem felejtett bent semmit, mert akkor perelhetné magát. Persze az orvosnak mindig könnyebb máson kísérletezni mint magán. Az is lehet, hogy sok magyar orvosnak egy ilyen kötelező feladat kellene, hogy attól kezdve emberként viselkedjen.

bibi bibi 2009.12.22. 17:14:45

@Zigomer Trubahin:
Vagy azért ment mert nem volt monitora, vagy azért, mert akkoriban nem volt más választása. Elvtárs! Maga ezt öként vállalja. Persze, hogy ment.

1hurka 2009.12.22. 17:15:01

Egyértelműen hős! Mert olyat csinált amiben nem hogy nem volt gyakorlata, de előtte nem nagyon csinálták még (irodalma sem létezett hasonlónak), de hősiesen bevállalta és ezzel "megmentette" expedícós társait annak a kockázatától, hogy ők haljanak meg egy esetleges jövöbeli vakbélgyulladásban.
Viszont tuti hogy nem ez motiválta, inkább a saját irháját mentette :)

fargo 2009.12.22. 17:21:04

Ezzel kapcsolatban van egy anekdota:
A századfordulón is volt egy francia orvos, aki nem bízott senkiben és saját maga operálta ki a vakbelét.
Klasszikus mondása egyébként a következő volt: "Az operáció sikerült, a beteg meghalt"

The Glow 2009.12.22. 17:24:33

Durva. Egyáltalán, helyi érzéstelenítéssel mennyire lehet egy ilyen műtétet megoldani? Gondolom, nem tökéletes megoldás, mert hát a kórházban a betegeken nem véletlenül választják inkább az altatást, mikor annak, gondolom, komolyabbak a kockázatai és mellékhatásai.
Meg hát, úgy kell érzéstelenítenie, hogy közben mondjuk a keze, karja, miegyebek jól működjenek. Szóval, brutális.

Amúgy meg, kényszer és hősiesség: ha valaki olyan feladatnak lát neki, ami talán meghaladja a képességeit és kockázatos (->hősies tett), de arra nem lenne igazán nagyon szükség (->kényszer), akkor az nem hős, hanem minimum ostoba, vakmerő, nem beszámítható őrült. Nyilván rizikós, kemény tetteket csak akkor szabad megkísérelni, ha nincsen más megoldás, ha a kényszer arra visz.

Lille havfrue 2009.12.22. 18:15:56

Hát nem mondható valami frissnek ez a hír, én ezt már kiskoromban hallottam. Azt hittem, újra megtörtént.
twollah / : Én még csak depurálni próbáltam magamat /gépi fogkőeltávolítás/, de nagyon nehéz volt.

Ianas 2009.12.22. 18:16:34

@"the dragon": Egoizmus? Látogasd majd meg az értelmező szótárt, már rég hiányolja a társaságodat. :)

AntiChrist 2009.12.22. 18:35:52

Nem akármilyen teljesítmény! Elismerésre méltó.
Hogy hős-e vagy sem, azt nem tudom :)

A vitához egy adalék - részemről:

Ez a 'nem volt más választása' szöveg nem helytálló.
'Nem volt más választása: vagy műt vagy meghal.'

Ilyen alapon senki, semmiféle szituációban nem tekinthető hősnek.
A tűzoltó, aki kiment gyereket ment az égő házból - vagy bemegy vagy a gyerek meghal.
A vízből fuldoklót kimentő - vagy utánaugrik vagy a másik belefullad.

És így tovább.

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2009.12.22. 18:41:57

@AntiChrist: szerintem szubjektív kinek ki a hős, az általad említett példánál maradva:
akit valaki kiment a vízből, a biztos fulladás elől, az igenis "hősként" fog tekinteni az őt kimentőre, hisz nélküle meghalt volna... lehet csak egy ember tekint majd rá, mint hős, de annak a valakinek ő bizony hős.
Persze lehet nem a legjobb a megfogalmazás, és persze értelmezhetjük sokféleképpen a "hőst".
:)

AntiChrist 2009.12.22. 18:48:49

@Oppenheim: Persze, hogy szubjektív. Ennek illusztrálására írtam azt, amit :)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.12.22. 18:59:00

@Oppenheim: szerintem a legfontosabb tényező, hogy az ember a saját korlátait és félelmeit le tudja győzni, és az elvégzendő cselekedetet a saját érdekek (biztonság, kényelem) elé helyezi. Persze nyilván nem lett volna se biztonságosabb, se kényelmesebb, ha nem műti magát és belehal, de ez akkor is a beidegződések és szokások teljes legyőzése volt és ezért hősies (elég sok kellhet ahhoz, hogy az ember saját magába vágjon egy lukat).

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2009.12.22. 19:09:31

@AntiChrist: oké :)

@Szalacsi Dezső: nem az

@Rékuc: egyet értek!
Azért kíváncsi lennék az előtte lezajló vitára a csapat tagjai között... ha volt egyáltalán :)

atleta.hu · http://www.atleta.hu 2009.12.22. 19:17:37

Tényleg nem ezt hívjuk hőstettnek, de kellett hozzá annyi keménység és bátorság, mint ha más életét mentette volna meg. Attól, hogy nem, ez még különleges tett. Lehet magyarázni az életösztönt, de életösztönnel együtt is a legtöbb ember az egyeszrűbb utat a reménykedést választja, és esetleg szép csöndben meghal.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2009.12.22. 19:22:31

Hallottam olyan urban legendet, hogy aki Antarktisz expedícióra megy, annak ELŐRE kioperálják a vakbelét, biztos, ami biztos. Ezek szerint ez a sztori az alapja :)
Amúgy ez igaz (mármint az urban legend)?

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2009.12.22. 19:23:29

Mármint a féregnyúlványt operálják ki, de mindenki azt hívja vakbélnek, értitek.

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2009.12.22. 19:25:35

Most akkor arról szól az internet, hogy egyes blogok tükörképét máshol is meg lehet találni?

Oppenheim · http://mentok.blog.hu 2009.12.22. 19:37:44

@Yooha: azt nem tudom, de most, hogy rákerestem elég sok expedíciót befolyásolt, vagy vetett annak véget egy-egy vakbélgyulladás a történelem során...

Mukka · http://pozor.hu 2009.12.22. 21:13:31

@"the dragon": erdekesen reklamozod a blogod :D

[c] 2009.12.22. 21:16:24

@"the dragon": Nem egoizmus, hanem egészséges túlélőösztön.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.12.22. 21:51:31

Azért ez tényleg nem semmi, hogy képes önmagán beavatkozást végezni...Persze a szükség nagy úr.

anyahajókabinajtóhajtogató 2009.12.22. 22:01:04

nagy cucc

én meg tegnap levágtam a lábkörmömet
egyedül
tükör nélkül
érzéstelenítés nélkül

Kis Hableány 2009.12.22. 22:04:03

Jó lehet sebésznek lenni,de az aranyerét vajh hogy műtötte volna meg?

Kis Hableány 2009.12.22. 22:06:14

Jó lesz ha mindenki elolvassa még vagy 2x a cikket!12 centis vágást ha fáj a jobboldal és a gyulladt vakbelet kidob, majd antibotikumot befecskendez és a varratokat 7 nap múlva kiszed!Nem is értem minek ehhez diploma az orvosin?)

tyberius 2009.12.22. 22:22:20

@Lobster1978-nak van igaza, az ember már akkor hőssé vált, amikor elment az expedícióra, tudván, hogy rajta kívül nincs orvos a közelben. Az, hogy megműtötte magát, már csak a tökös legény és kiváló orvos mivoltát bizonyítja.

esmein 2009.12.22. 22:35:20

the dragon: ugyes troll vagy, mehetsz trollegyetemre.

herodes · http://www.gamblers.hu 2009.12.22. 22:36:52

@"the dragon": dragon, huzzál vissza a rajottemre meg a kigondoltamra, ne kavard a sz@rt itt a decens "tudósok" között :)

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.12.27. 07:46:56

@Nebameg: dehogynem kapott rá kiképzést. MINDEN pilóta kap kiképzést kényszerleszállásra vízre. csak tette a dolgát!

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.01.01. 10:19:22

Néha nehéz végigolvasni egy ilyen kommenthalmazt.
Nem irigyellek.
A cikkeid viszont nagyon vonzóak
Sok sikert kivánok az új évre.

Leeroy of SMV Design 2010.04.18. 06:18:23

A teljes képhez hozzátartozik, hogy emberünk 2000 szeptemberében, 66 éves korban hunyt el gyomorrákban.